نرم افزار فروش فروشگاهي چيست؟ هر چقدر که تکنولوژي و فناوري پيشرفت کند، رقابت بين مديران فروشگاه­‌ها بر سر فروش کالا­ها و محصولاتشان بيشتر و بيشتر مي­‌شود. شايد پيدا کردن بازاري مناسب و به فروش رساندن محصولات براي برخي مديران کار دشواري باشد؛ اما خوب است بدانيد که براي اين کار، راه و روش­‌هاي گوناگوني وجود دارد که شما با انتخاب روشي درست مي­‌توانيد به فروش فروشگاه خود کمک بسياري کنيد. يکي از اين شيوه‌­ها استفاده از نرم افزار حسابداري فروشگاهي مي‌­باشد. هوشمند نوين با ارائه اين مطلب شما را با اين نرم افزارها آشنا مي‌کند.



ممکن است با خود فکر کنيد که نرم‌افزار­هاي حسابداري ارزان‌تري براي صدور فاکتور فروش هستند که به تنهايي کار شما را راه مي‌اندازند، اما در واقع يک نرم افزار خوب بايد به افزايش فروش و درآمد شما کمک کند. از اين رو اگر شما صاحب فروشگاهي هستيد و مي‌خواهيد فرايند کارتان از بازاريابي تا تحويل کالا به دست مشتري با سرعت و سود بيشتري صورت بگيرد، استفاده از يک برنامه حسابداري فروش فروشگاهي مناسب، بهترين گزينه براي کسب و کارتان است.


ويژگي­‌هاي نرم افزار حسابداري فروش


همان‌طور که مي‌دانيد، فروش از اهميت بالايي برخوردار است و مي‌توان گفت که داشتن فروش بالا جزء مهم‌ترين هدف و رکن اصلي هر کسب وکار فروشگاهي به شمار مي‌آيد. ويژگي‌هايي که يک نرم افزار فروش خوب بايد شاملشان شود:



  • شرح فروشگاه‌هاي مختلف فروش محصول

  • توانايي تهيه پيش‌فاکتور و صدور آن

  • توانايي کنترل موجودي‌ هاي سازمان

  • توانايي پشتيباني از قوانين مالياتي

  • توانايي ارتباط با دستگاه‌هاي بارکد‌خوان

  • معرفي تامين‌کنندگان محصول

  • معرفي مشتريان و داشتن اطلاعات کاملشان

  • شرح توزيع کنندگان کالا و کانال‌هاي مختلف توزيع

  • توانايي برقراري ارتباط و هماهنگي با نرم افزار‌هاي مختلف حسابداري

  • دسته بندي مشتريان طبق ويژگي و خصوصيات خاص آن‌ها در سيستم فروش حسابداري


مزايا و قابليت‌هاي استفاده از نرم افزار فروش




  • قابليت جمع‌آوري و ثبت کليه اطلاعات فروش


شما به سادگي مي‌توانيد با روش جمع‌آوري اطلاعات توسط نرم افزار فروش فروشگاهي کارکرد فروشگاه خود را تحليل کنيد. جدا از آن با طبقه‌بندي اجناس مي‌توانيد ليستي از گزارشات را تهيه کنيد که به فروش کالا‌هاي موجود در انبار و يا ميزان خريد کالاي مورد‌ نيازتان کمک کند.



  • قابليت اطلاع رساني خودکار به مشتريان


اين نرم‌افزار مي‌تواند در زمان‌هاي مشخصي به صورت خودکار و از قبل برنامه‌ريزي شده موضوعاتي مانند يادآوري براي پرداخت هزينه‌ها، تغيير وضعيت سفارش‌ها، تشکر بابت خريد و اعتماد به فروشگاه و… را از طريق ارسال پيامک، ايميل و يا فکس به مشتريان اطلاع‌رساني کند.



  • قابليت دريافت گزارشات فروش


داشتن گزارشاتي از وضعيت فروش فروشگاه هم به سرعت و هم به فروش کمک مي‌کنند؛ گزارشاتي مانند گزارش فروش محصول، فروش در هر شهر، استان و يا ناحيه، خريد هر مشتري نسبت به مشتري ديگر.



  • امکان ساخت پروفايل براي هر مشتري


اين قابليت باعث مي‌شود تا بتوانيد تمام مکالمات، پيش فاکتور و فاکتور‌ها، پرداخت‌ها، شکايات و تمام فعاليت‌هاي مربوط به آن مشتري را دريافت و مشاهده نماييد و در صورت ايجاد مشکل، به آن‌ها رسيدگي کنيد.



  • امکان صدور پيش فاکتور و فاکتور در نرم افزار فروش


يکي‎ديگر از مزاياي اين نرم افزار اين است که به کارشناسان امکان صدور پيش فاکتور‌هايي با سربرگ‌هايي مختلف را به طرز سريعي مي‌دهد و اگر موفق به ارائه پيش فاکتور به فروش نشدند، بتوانند دليل بعضي از فاکتورها را تعيين کنند. علاوه بر آن اگر پيش فاکتوري از اهميت بالايي برخوردار بود، مي‌توان پيش از ارسال پيش فاکتور به مشتري در ابتدا توسط مدير فروش تاييد شود.



  • امکان مشاهده وضعيت حساب توسط مشتريان


اين قابليت که به تازگي به نرم افزار فروش اضافه شده است، به مشتريان اين امکان را مي‌دهند که بتوانند از فاکتور‌هاي صادر شده و پرداختي‌هاي انجام شده باخبر شوند. اين امکان تا حد زيادي از حجم گزارشات تهيه شده به مشتريان براي اطلاع از مانده حساب خود کاهش مي‌دهد.



  • امکان کنترل و بررسي فرايند فروش


با استفاده از اين قابليت شما مي‌توانيد به سادگي از وضعيت فروش‌هاي جاري و بررسي‌هاي بعدي که بايد به آن‌ها رسيدگي شود، مطلع شويد.


يکپارچه بودن نرم افزار فروش با نرم افزار‌هاي مختلف فروشگاهي


در فرايند فروش عوامل موثري نظير کالا، مشتري، شرايط پرداخت رد و بدل اين اطلاعات با بخش‌هاي ديگر اهميت زيادي دارد. با اين حال يک نرم افزار فروش جزيره‌اي توانايي انجام تمامي عمليات فروشگاه را به تنهايي ندارد؛ در حقيقت اين نرم افزار فقط قابليت نشان دادن يک سري از اطلاعات فروش را دارد و حتي جزيره‌اي بودن نوع نرم افزار هم تغيير و يا بهبودي در روند عملکرد فروشگاه تغييري ايجاد نمي‌کند.نرم افزار‍‌هاي فروش يکپارچه نه تنها مي‌توانند اطلاعات بخش مالي فروشگاه را با سرعتي بالاتر ثبت و نزد شما نمايش دهند، بلکه به طور دقيقي از آن‌ها گزارش تهيه کنند. نرم افزار‌هاي يکپارچه در مقايسه با نرم افزار‌هاي جزيره‌اي به کارمندان کمتري نياز دارند و همچنين باعث کاهش مشکلات اداري و پرسنلي مي‌شوند.


 


کلام آخر

همان‌طور که برايتان بيان کرديم، يک نرم افزار فروش فروشگاهي خوب قابليت‌ها و مزاياي زيادي براي کسب وکار فروشگاهي دارد؛ بنابراين با انتخاب يک سيستم يکپارچه و منسجم مي‌توان به راحتي به بخش‌ فروش رسيدگي کرد و نظارت دقيق‌تري داشت.



منبع:


https://www.hnovin.com/what-store-sales-software/